Типи вітрильних яхт

 Перед тим, як стати шкіпером, незалежно від виду яхти, необхідно вивчити головні складові озброєння яхти. Це є обов'язковим курсом для вивчення будь-якої яхт-школи. Озброєння складають три частини: вітрила, такелаж і рангоут.

Вітрила - це серце судна, які приводять його в рух. Вони складаються з трьох комплектів:

основні - для плавання в звичайному режимі;
додаткові - ці вітрила використовуються для участі в регатах;
штормові - використовуються при бурі і стильному вітрі, вони мають значно менший розмір, що дозволяє вберегти яхту від перекидання.

Рангоут - об'єднання різних щогл і систем кріплення, на яких закріплені вітрила. Такелаж - це різні снасті з канатів і тросів. Такелаж поділяється на стоячий і той, що біжить. Такелаж дозволяє утримувати вітрила, керувати ними, подавати сигнали і т.п.

  Як бачимо, яхта являє собою складний механізм, який необхідно ретельно вивчити перед виходом в море. Але витрачені зусилля окупляться великою кількістю позитивних емоцій. Деякі люди настільки закохуються в свої яхти і море, що перебираються на них жити.

   У парусному спорті використовуються яхти самих різних видів і розмірів. Залежно від умов плавання в тому або іншому районі застосовують великі або маленькі яхти тієї або іншої конструкції. Існує два основні критерії, за якими можна визначити тип яхти. У першу чергу, він визначається її призначенням і районом плавання: для катання з сім'єю по водосховищу або для кругосвітньої регати. По-друге, тип парусної яхти визначається конструкцією корпусу і озброєнням. За першою ознакою розрізняють крейсерські і гоночні яхти. Основне призначення гоночних яхт - парусні гонки на обмежених дистанціях, тому гоночні яхти будують гранично легенями. Для далеких плавань вони недостатньо міцні і не мають побутових зручностей. Крейсерські яхти, навпаки, мають дуже міцну конструкцію і максимум побутових зручностей. Вони відповідають своєму основному призначенню - крейсерським плаванням і гонкам у відкритому морі з великим видаленням від бази.

  Коли немає необхідності в додатковому бічному опорі (наприклад, при попутних вітрах) або коли проходять дрібне місце, Шверт можна підняти і навіть зовсім прибрати в швертовий колодязь. Остійність швертбота (здатність судна повертатися на воді у вихідне положення щоглами строго вгору після зменшення впливу будь-якої сили, яка викликала відхилення) багато менше, ніж кільової яхти. В основному остійність швертбота забезпечується відповідною формою корпусу - плоского і широкого. Швертбот може перевернутися при невмілому управлінні, тому він менш безпечний при плаванні в морі і відкритих водоймах, ніж кільова яхта. 
     Тепер про кільової яхті. Днище корпусу кільової яхти переходить у глибокий плавець, що створює значне бічне опір. Для надання більшої остійності до нижньої частини цього плавця кріпиться чавунний або свинцевий вантаж, званий баластовим кілем або фальшкіль. Яхти такого типу призначені для плавання на морях і озерах з глибокої водою і сильними вітрами і хвилюванням. Кільова яхта має дуже великий остойчивостью і в звичайних умовах не може перевернутися. Плавати на кільових яхтах по річках і дрібним озерам важко через великий опади. Яхта-компроміс - це проміжний тип яхт, що поєднує характеристики описаних судів. Так, для отримання підвищеної остійності при невеликій осаді будують судна, що мають Шверт, що проходить всередині баластного кіля. У цих судів осаду без шверта менше, ніж у кільових яхт, але більше, ніж у швертботів. Такі яхти називають компромісами. Раніше компроміси використовувалися в основному як крейсерські яхти в районах, де є значні відкриті водні простори з сильними вітрами, але з малою водою, а також для комбінованого плавання, коли доводиться часто ходити з річки в море, канал, водосховище і т.п. Однак в останні роки з'явилося багато крейсерсько-перегонових компромісів для морського і навіть океанського плавання, у яких Шверт ставиться для регульованого зміни бічного опору яхти. Парусні яхти можуть мати не один, а два або навіть три корпуси. Тоді вони називаються катамарани і трімарани. Катамарани мають два однакових вузьких довгих корпусу, рознесених на таку відстань, щоб забезпечити велику остійність. 
  Опір таких корпусів значно менше, ніж корпуси звичайної яхти, тому катамаран розвиває значно більші швидкості, ніж самі швидкохідні гоночні швертботи. Роблять і крейсерські катамарани, на яких успішно здійснюють океанські плавання з вельми високими середніми швидкостями в 10-15 вузлів. Ще один тип вітрильних яхт - тримаран. У нього три корпуси: середній (ширший, ніж у катамаранів, але набагато вужче, ніж у яхт) і два рознесених і злегка піднятих бічних, дуже вузьких. Бокові корпуси, по суті, є поплавцями, що забезпечують остійність. При крен тримаран йде на середньому корпусі і одному з бічних. Трімарани отримали свого часу велику популярність як крейсерські яхти, але зараз до них інтерес в значній мірі впав. Справа в тому, що на хвилі вони досить погано керовані, мають різку качку і відчувають сильні удари, які можуть призвести до руйнувань. Велика початкова остійність на малих кутах крену не захищає трімарани (як, втім і катамарани) від стрімкого перевертання, якщо вітрові і хвильові умови (або помилки в управлінні) призводять до незначного перевищення допустимих кутів крену. І тоді вже катамаран або тримаран поставити в море "на рівний кіль" практично неможливо. Крім того, що яхти розрізняються за своїм призначенням і формою корпусу, вони розрізняються і по озброєнню. Типи вітрильного озброєння досить різноманітні і залежать в основному від умов, у яких доведеться плавати судну, і від його розмірів. Озброєння вітрильних суден розрізняється за формою основних вітрил. 

  Проте не всі крейсерські яхти здатні ходити через океани. Їх так називають, щоб відрізняти від чисто гоночних яхт, які не мають каюти, рубки, трюмів, та й кіль у багатьох з них (швертботів) забирається - Шверт. Зрозуміло, що крім бутербродів і пляшки лимонаду в таку яхту припасів не завантажити. Крім того, швертботи легко перевертаються навіть при середньому і слабкому вітрі, тому далекі походи на них краще здійснювати по річках і невеличких озерах. У сучасному парусному спорті чисто крейсерські яхти мало поширені. Є велика кількість яхт для участі в морських перегонах, які називають крейсерсько-гоночними. Такі яхти придатні і для дальніх плавань, аж до океанських.  
  Крейсерські та крейсерсько-гоночні яхти забезпечені необхідним штурманської-навігаційним устаткуванням і, як правило, допоміжним двигуном. Крім такої загальної класифікації існує ще спортивна класифікація яхт, що визначає поділ їх на класи. Спортивна класифікація яхт необхідна для створення рівних умов спортивної боротьби в гонках. У рамках кожного класу по можливості забезпечуються рівні шанси на виграш змагання (у тій мірі, в якій ці шанси визначаються самою яхтою). Отже, в першу чергу ви повинні визначитися з призначенням яхти. Тобто необхідно чітко уявляти, де ваша яхта буде експлуатуватися, що повинна мати на борту і який саме бути: якого розміру і типу. Розмір обраній яхти буде залежати від багатьох факторів: кількості людей на борту, їх сумарної ваги, вантажопідйомності, необхідності буксирувати яхту автомобілем, суми витрат і т. д. Якщо у вашому розпорядженні тільки глибоководна морська акваторія і прекрасна стоянка, є сенс зупинитися на класичному кільової варіанті. 
   Якщо ж ви не живете біля моря і велику частину часу змушені задовольнятися річками і водоймищами або, наприклад, поблизу і те й інше, є сенс подумати і, можливо, зупинитися на варіанті швертбота. Позірна несолідність такого судна - це чисто психологічний бар'єр, легко здолати масою експлуатаційних переваг. Забезпечити йому стійкість, а значить і безпеку, не поступається кільової яхті, справа техніки. Швертботи коштують набагато дешевше кільових яхт, вони легкі в управлінні і експлуатації, загалом, це прекрасна можливість проводити уїк-енди і при цьому ні від кого не залежати. 
  Що таке швертбот? Це один з типів яхт. У швертбота мілкосидячі і відносно широкий корпус. У середині корпусу зроблена щілина, в якій міститься плоский (металевий або дерев'яний) висувною кіль - Шверт.

  Коли немає необхідності в додатковому бічному опорі (наприклад, при попутних вітрах) або коли проходять дрібне місце, Шверт можна підняти і навіть зовсім прибрати в швертовий колодязь. Остійність швертбота (здатність судна повертатися на воді у вихідне положення щоглами строго вгору після зменшення впливу будь-якої сили, яка викликала відхилення) багато менше, ніж кільової яхти. В основному остійність швертбота забезпечується відповідною формою корпусу - плоского і широкого. Швертбот може перевернутися при невмілому управлінні, тому він менш безпечний при плаванні в морі і відкритих водоймах, ніж кільова яхта. 
   Тепер про кільової яхті. Днище корпусу кільової яхти переходить у глибокий плавець, що створює значне бічне опір. Для надання більшої остійності до нижньої частини цього плавця кріпиться чавунний або свинцевий вантаж, званий баластовим кілем або фальшкіль. Яхти такого типу призначені для плавання на морях і озерах з глибокої водою і сильними вітрами і хвилюванням. Кільова яхта має дуже великий остойчивостью і в звичайних умовах не може перевернутися. Плавати на кільових яхтах по річках і дрібним озерам важко через великий опади. Яхта-компроміс - це проміжний тип яхт, що поєднує характеристики описаних судів. Так, для отримання підвищеної остійності при невеликій осаді будують судна, що мають Шверт, що проходить всередині баластного кіля. У цих судів осаду без шверта менше, ніж у кільових яхт, але більше, ніж у швертботів. Такі яхти називають компромісами. Раніше компроміси використовувалися в основному як крейсерські яхти в районах, де є значні відкриті водні простори з сильними вітрами, але з малою водою, а також для комбінованого плавання, коли доводиться часто ходити з річки в море, канал, водосховище і т.п. Однак в останні роки з'явилося багато крейсерсько-перегонових компромісів для морського і навіть океанського плавання, у яких Шверт ставиться для регульованого зміни бічного опору яхти. Парусні яхти можуть мати не один, а два або навіть три корпуси. Тоді вони називаються катамарани і трімарани. Катамарани мають два однакових вузьких довгих корпусу, рознесених на таку відстань, щоб забезпечити велику остійність. 
  Опір таких корпусів значно менше, ніж корпуси звичайної яхти, тому катамаран розвиває значно більші швидкості, ніж самі швидкохідні гоночні швертботи. Роблять і крейсерські катамарани, на яких успішно здійснюють океанські плавання з вельми високими середніми швидкостями в 10-15 вузлів. Ще один тип вітрильних яхт - тримаран. У нього три корпуси: середній (ширший, ніж у катамаранів, але набагато вужче, ніж у яхт) і два рознесених і злегка піднятих бічних, дуже вузьких. Бокові корпуси, по суті, є поплавцями, що забезпечують остійність. При крен тримаран йде на середньому корпусі і одному з бічних. Трімарани отримали свого часу велику популярність як крейсерські яхти, але зараз до них інтерес в значній мірі впав. Справа в тому, що на хвилі вони досить погано керовані, мають різку качку і відчувають сильні удари, які можуть призвести до руйнувань. Велика початкова остійність на малих кутах крену не захищає трімарани (як, втім і катамарани) від стрімкого перевертання, якщо вітрові і хвильові умови (або помилки в управлінні) призводять до незначного перевищення допустимих кутів крену. І тоді вже катамаран або тримаран поставити в море "на рівний кіль" практично неможливо. Крім того, що яхти розрізняються за своїм призначенням і формою корпусу, вони розрізняються і по озброєнню. Типи вітрильного озброєння досить різноманітні і залежать в основному від умов, у яких доведеться плавати судну, і від його розмірів. Озброєння вітрильних суден розрізняється за формою основних вітрил. 


© 2018 Яхт-клуб. Всі права захищені.
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати